Ystad

Jag började min semester med en utflykt till Ystad.
 
Loppis på Österportstorget. Jag fyndade två broderade örngott med spets.
 
En mysig innergård.
 
En av mina favoritplatser i Ystad är miljön kring Ystad kloster.
 
I klostret finns även ett museum, butik och café.
 
 
Klostrets örtagård.
 
Rosariet vid klostret är otroligt vackert när alla rosor blommar! 
 
 
 
 
Gatukonst!
 
Efter besöket vid klostret bar det av vidare mot Charlotte Berlins Museum. Det är så härligt med alla stockrosor och rosor utmed fasaderna! 
 
På Charlotte Berlins Museum fick man tyvärr inte fotografera. Charlotte Berlin föddes 1841 i Ystad som dotter till en rådman. För medel som föräldrarna efterlämnade, köpte hon ett hus vid Dammgatan år 1881. Charlotte Berlin var en skicklig affärskvinna som förvaltade sina pengar väl. Hon var också mycket road av att samla på föremål. Efter Berlins död 1916 uppfylldes hennes sista önskningar, då hennes hem blev ett museum. Det var roligt att se de vackra interiörerna även om museet var ganska litet. Just nu var det lite extra fokus på hennes mode med några klänningar, hattar och accessoarer utställda.
 
Även lyktstolparna i Ystad var inbäddade i grönska och rosor!
 
Det var allt från Ystad för denna gång!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: