Monthly Makers - Lera

Temat för mars månads Monthly Makers var lera. Jag jobbade en del med lera när jag gick en bildlinje på folkhögskola men det var en halv evighet sedan! Då hade man tillgång till olika leror, glasyrer och keramikugn men det är ju inget man direkt har hemma så för detta projekt fick det bli lufttorkande lera.
 
Den första grejen blev en kruka eller skål. Jag använde en kakform för att skapa formen och sedan dekorerade jag kanten med små bollar som jag fäste med tandpetare. Leran krymper en del när den torkar. Skålen står på ett fat som jag har köpt second hand. Armbandet med snäckor har min syster gjort till mig.
 
Det andra projektet blev en skulptur i form av en korall. Det var tanken i alla fall, jag vet inte, det kanske mest ser ut som en konstig lerklump!?
 
 
 
 
Den sista grejen jag gjorde var en ask med ett lock i lera där knoppen ska föreställa en röd korall. Själva asken gjorde jag som i återbrukstemat. Sedan klädde jag den med ett papper med ett korallmönster jag satte samman i Photoshop och skrev ut.  
 
Här är denna månads alster samlade! Ramen är för övrigt ett fynd från soprummet som jag satte korallmönstret i! 
 
Värd för denna månads Monthly Makers är Anna María där ni kan hitta länkar till en massa andra inspirerande leralster!  
Vajb
2015-03-25 @ 21:37:40
URL: http://vajb.blogg.se

Åh! Den där korallen var ju grym! :) Med glaskupan över såg den nästan äkta ut.

Svar: Tackar!
fashionillustrations.blogg.se

Ida
2015-03-25 @ 23:27:46
URL: http://idreaido.blogg.se

Wooooh, jag får sådana sommarkänslor. Så smart att forma krukan/skålen med hjälp av kakformen.
Tycker korallen blev jättehäftig! Älskar burken med minikorallen!
Haha, soprumsfynd <3

Svar: Åh, tack så mycket! Ja, ibland lämnar folk hela och fina saker i soprummet!
fashionillustrations.blogg.se

Borgmästaren
2015-03-26 @ 00:22:09

Riktigt havstema som blir så snyggt tillsammans. Gillar hela alltet och hur fint det passar ihop. Skålen en riktig liten läckerbit som man bara faller pladask för. Ett riktigt guldkorn!

Svar: Tack så mycket! Ja, det blev lite havstema till slut!
fashionillustrations.blogg.se

Mikaela
2015-03-26 @ 02:18:10
URL: http://bympv.blogg.se

Meeen så snygga grejer! Gillar verkligen verkligen skålen! Korallen ser man helt klart att det är en korall, himla fin den med! Och locket, alltså jag kollade bara bilderna innan jag läste och funderade på varför du postade den fina burken. Innan jag läste att du GJORT locket! Såg verkligen ut att höra till, så proffsig!

Svar: Tack för dina fina kommentarer!
fashionillustrations.blogg.se

Annica
2015-03-26 @ 09:06:38
URL: http://inspirami.blogg.se

vilka superfina saker du har gjort! Korallen är helt underbar och man ser direkt vad det är tycker jag :) Gjorde du nån stomme till den eller är det bara lera rakt igenom?

Svar: Tack så mycket! Jag satte en större spik genom korallen för att få lite stadga.
fashionillustrations.blogg.se

Alicia
2015-03-26 @ 10:00:59
URL: http://aliciasivert.blogspot.se/

Helt underbart! Vad häftigt att du fått ihop så många och så enhetliga alster, jag gillar det skarpt! Är även själv svag för det nautiska men har inte alls sådär renodlad stil så då kan jag njuta länge av att se det hos någon annan. Älskar hur du stylar in i minsta detalj med snäckor och små stenar.

Och så vackra grejer sen! Och smarta! Jag tycker absolut det syns att det är en korall och den fick ett enormt lyft av att hamna under glaskupan. Skålen är så vacker och jag hade aldrig gissat att burken var hemmabygge. Superinspirerande detta, så kul!

Svar: Tack för dina fina kommentarer! Tyckte din små fåglar var väldigt söta!
fashionillustrations.blogg.se

Jessica
2015-03-26 @ 10:13:54
URL: http://jessicaandersdotter.se/blogg

Alltså vilken samling alster då! Så jäkla enhetligt - imponerande! Jag flaxar alltid runt en massa med det jag skapar så jag kommer nog aldrig lyckas med nåt sånt här!

Skålen var helt magisk och visst syns det att det är en korall! Hur fin som helst. Var har du fått tag på glaskupan? ÄLSKAR såna men vet aldrig var jag ska börja leta. Och marmorskivan till också! Så fint!

Svar: Tack så mycket! Glaskupan hittade jag i en liten second hand-butik för 5 kr och marmorskivan köpte jag på Erikshjälpen för 10 kr om jag inte minns fel! Fynd! De hörde inte ihop men passade väldig bra tillsammans!
fashionillustrations.blogg.se

Maria Ho
2015-03-29 @ 23:32:47
URL: http://meningsbyggnad.wordpress.com

Fantastiskt fina koraller :)!

Svar: Tack så mycket!
fashionillustrations.blogg.se

Anna María
2015-03-30 @ 15:09:58
URL: http://annamarialarsson.se/blogg

Så fina saker. Tycker skålen blev jättefin och korallen också. Ser inte alls ut som en lerklump :)

Svar: Tack så mycket! 😀
fashionillustrations.blogg.se

Wilda
2015-04-02 @ 11:18:51
URL: http://reaktionista.wordpress.com

Superfin kruka! Och så häftigt att använda lera för att göra den där korallen, perfekt material för det ju! Åh, så inspirerande!

Svar: Tack för dina fina kommentarer!
fashionillustrations.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: